Na prahu ráje
(Zbyněk Hamerník) Tercie na přelomu třetího a čtvrtého čtvrtletí realizovala v IVT projekt Na prahu ráje pojmenovaný podle sbírky Josefa Václava Sládka. Terciánům se některé výstupy povedly natolik, že by byla škoda je nezaznamenat.
Původním impulsem k projektu byla nutnost probrat učivo z oblasti digitálního zpracování zvuku. Těžištěm projektu byla nicméně práce s textem, spolupráce ve skupině a mezipředmětové přesahy. Ovládnutí základů práce při digitálním záznamu, konverzi a střihu audia se tak vlastně stalo externalitou projektu. Předpokladem realizace samozřejmě bylo solidní vybavení učebny mikrofony a sluchátky.
Záznam (v příslušenství Windows), konverzi (ve VLC) a střih (v Audacity) jsme si nejprve vyzkoušeli na zpracování přísloví. Vznikly tak perly jako "Kdo seje vítr, tomu štěstí přeje." od Jakuba, "Když dva dělají totéž, nejsou koláče." od Robina a "Ženský pláč, babí hněv a psí kulhání hory přenáší." od Ivanky.
Následoval odkaz na sbírku J. V. Sládka a povídání o autorských právech.
Fotky z projekční tabule ukazují, jak si děti rozdělovaly básně ze sbírky ke zpracování.
Zaznamenaly je v několika variantách - jednak se zvolenou nevážnou emocí a také ve vážné verzi. Díky tomu, že se mohly vyřádit a uvolnit se na "znevažujících" volbách (mj. afektovaná od Kristýny, smutná od Zuzky, šišlavá od Verči, hluboká od Johanky, zpravodajská od Aleše i vysmátá verze Jakubova), dokázali se terciáni soustředit na závěrečné seriózní přednesy vhodné k dalšímu zpracování.
Ještě před stažením podkladové hudby přišla řeč na tvorbu playlistů a jejich textovou podstatu v souborovém formátu m3u.
Pak následovalo stažení individuálně zvolených symfonických básní ze Smetanova cyklu Má vlast, nahrání tří seriózních nahrávek ze souhrnu ve formátu mp3 od všech spolužáků do stop v Audacity, načasování, střih, nastavení úrovní hlasitosti a export. Vznikly báječné nahrávky - Blaník uslyšíte v kompilaci Stelly i Kristýny, Šárku použila Zuzka, Vltavu Jakub, Jiří a Robin, Vyšehrad Aleš a Z českých luhů a hájů zní pod Ivančinou verzí.
Na závěr si tercie rozdělila témata (nejčastější volbou byla přímo zpracovávaná báseň - její struktura, obsah, sdělení - ale někteří si zvolili práci s digitálními prostředky nebo autory hudby a básní) a krátce je prezentovali před publikem spolužáků.
Projektová výuka je trend zkvalitnění vzdělávání, který přináší kromě úskalí a problémů zejména nezpochybnitelné benefity ve výstupech výuky a v přirozeně začleněných mezipředmětových přesazích. Zeptejte se terciánů)