Robosoutěž 2014
(Lukáš Bauer, oktáva) V pátek 21.11.2014 se konalo v Zengerově posluchárně fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze na Karlově náměstí 2. předkolo ROBOSOUTĚŽE 2014, kterého se poprvé zúčastnili i dva studenti oktávy našeho gymnázia Lukáš Bauer a Dennis Tschamler.
ROBOUSOUTĚŽ je robotická soutěž, kterou každoročně pořádá katedra kybernetiky elektrotechnické fakulty českého vysokého učení technického v Praze. Cílem soutěže je sestavit a naprogramovat robota pomocí stavebnice LEGO MINDSTORMS EV3 nebo NXT a libovolného programu tak, aby dokázal provést co nejlépe zadanou úlohu.
V letošním ročníku bylo za úkol sestrojit robota tak, aby v době 90 vteřin sesbíral sám bez jakékoli pomoci co nejvíce bodů umístěných v bludišti. Bludiště se pro každé kolo vybíralo z 8 předem oznámených možných konfigurací. Body v bludišti byly znázorněny pomocí světel, která se při průjezdu robota zhasínala.
Samozřejmě stavebnice i samotná deska pro trénování něco stojí. V tom nám naše škola vyšla vstříc a pořídila jednu stavebnici Lego NXT a později i desku pro trénování různých konfigurací bludišť. Zároveň se naše škola domluvila s panem Liškou, který nám domluvil robotický kroužek s nynějším studentem na ČVUT Janem Vítkem.
Příprava na ROBOSOUTĚŽ
Po té co se vše domluvilo, jsme se poprvé sešli v prosinci 2013. Pan Vítek nás naučil základy Javy a jak použít Javu pro programování robota. V lednu jsme začali řešit jednoduché úlohy za pomoci robota např. sledování čáry, nebo hledání míčků. Tento kroužek existoval pouze do únoru 2014. Většinu znalostí máme z vlastního zájmu.
Robotům jsme se opět začali zvolna věnovat od začátku letošního roku a netrpělivě jsme vyhlíželi datum zveřejnění zadání úlohy. Ve čtvrtek 6.10.2014 jsme se konečně dozvěděli zadání úlohy a jak už jsem jednou zmínil, jednalo se o Pac Mana. Měli jsme částečnou výhodu v tom, že jsem se věnoval ve svém volném čase problematice, která nám úlohu Pac Mana velice zjednodušila.
Jediné, co nám v té době chybělo, bylo bludiště, kde bychom mohli robota řádně otestovat a odhalit všechny možné slabiny. Dennis s rodiči ke konci října sehnal desku, která by nejlépe vyhovovala svými rozměry. Jak už bylo řečeno, škola celou tuto desku zafinancovala, za což jí ještě jednou děkujeme.
Tato deska se nacházela u Dennise doma a 3x v týdnu vždy po škole jsme u něj testovali robota a snažili se ho vylepšit. Den D se blížil a bylo třeba zintenzivnit naše přípravy na soutěž. Proto jsme týden před soutěží pracovali na robotovi i místo školy, abychom stihli vše dokončit a doladit. Poslední den před soutěží jsme ještě udělali pár testů a doufali jsme, že všechno bude v pořádku.
Odkazy na videa s testováním robota:
https://www.youtube.com/watch?v=8QSQKQ7yLvY
https://www.youtube.com/watch?v=_WGxL6-QdhM
https://www.youtube.com/watch?v=3lpxbgn53Bo
Den D – 21.11.2014
Pak už přišel den D. Samozřejmě jsme byli nervózní a nechtěli jsme nic podcenit. Proto jsme si přivstali a do Zengerovy posluchárny jsme dorazili už v 9:30, abychom mohli vše otestovat na reálných podmínkách. Od organizátorů jsme obdrželi 8 možných variant bludiště. Po zadání všech variant bludiště do programu jsem šel otestovat robota, jestli vše funguje tak, jak má. Samozřejmě co se nestalo, vyskytly se hned dva technické problémy.
U robota jsme měli zadní kolo zafixované a nemělo na sobě gumu, což odporovalo pravidlům. Náhradních součástek jsme si vzali pouze pár, ale naštěstí jsme používali kolečka na stranách robota, takže jsme jedno museli obětovat a přesunout ho na místo zadního kolečka.
Druhý problém byl se senzorem, který vrací hodnotu bílého světla. Ten jsme naštěstí vyřešili těsně před 11:30 a s velkým oddechnutím jsme se mohli vrhnout na 1. kolo soutěže.
1.kolo soutěže
V 1. kole zajel každý tým jednu jízdu na jedné variantě bludiště a druhou jízdu na odlišné variantě bludiště. Body z obou jízd se sečetly a do 2. kola soutěže postoupilo prvních 16 týmů. S našim robotem jsme se umístili na 5. místě s celkovým počtem 61 bodů z 80. Po 1. kole jsme čekali lepší umístění, ale i tak jsme byli spokojeni.
2.kolo soutěže
Druhé kolo bylo již ve formě pavouka. Týmy byly rozlosovány podle pořadí, což znamená nejlepší tým s nejhorším, 2. nelepší tým s předposledním a tak dále. Každý tým z dvojice opět zajel 2 jízdy a tým s více body postoupil dál. Skrz pavouka jsme se probojovali až do semifinále, kde jsme podlehli týmu Out of Bricks, kteří byli lepší a vítězství v soutěži jsme jim přáli, ale bohužel se jim to ve finále úplně nepovedlo.
Ještě jsme měli šanci zabojovat o 3. místo, ale robot bohužel udělal stejnou chybu v obou jízdách, takže jsme obdrželi celkově pouze 16 bodů. Oba jsme dostali iPod a byli jsme velice spokojeni s našim umístěním.
Pozvání na robotický kroužek
Touto cestou bychom vás rádi pozvali do našeho robotického kroužku, který by se konal každou středu v 13:30 a který by vás připravil na následující ročník soutěže. Zájemci můžou přijít buď za námi nebo za panem profesorem Hamerníkem.